Camera de aur a Reginei Maria din Castelul Pelișor
Castelul Pelișor, denumit în documentele epocii „Prinzenbau”, a fost reședința principesei Maria și a principelui moștenitor Ferdinand de Hohenzollern, viitorul rege Ferdinand I al României. Acesta a fost edificat în perioada 1899-1903 din dorința regelui Carol I de a oferi principilor moștenitori o reședință primitoare și reprezentativă.
Principesa Maria, ducesă de Saxa și principesă a Marii Britanii și Irlandei, era obișnuită din copilărie cu confortul căminelor englezești, fapt a făcut dificilă adaptarea sa la stilul „Alt-Deutsch”, atât de iubit de regele Carol I. Odată cu manifestarea curentului Art Nouveau, viitoarea regină și-a asumat în totalitate acest stil.
Deși plastica fațadelor castelului Pelișor este exprimată în directă legătură cu cea a castelului Peleș, adoptând vădit elemente de arhitectură germană și tema turnului, interioarele castelului Pelișor reprezintă manifestarea noului stil, de la decorații parietale și obiecte de artă la obiecte de uz curent. Holul de onoare, dormitoarele principesei, atelierul de pictură sau camera Marii Ducese Victoria Melita sunt doar câteva din spațiile interioare reprezentative pentru stilul Art Nouveau.
Spațiul preferat al principesei Maria din castelul Pelișor era camera de aur, flancată la exterior de o terasă, aflate în turnul mare la etajul al II-lea. Aceasta se distinge ca ansamblu decorativ, fiind considerată unul dintre „capriciile” principesei. Camera de aur a reprezentat spațiul de reverie, dar și de reprezentare, unde regina își petrecea timpul citind sau primind vizitele celor apropiați.
Elementele parietale, bolta și șemineul au fost îmbrăcate în decorații din gips, cu motivul frunzei de ciulin – simbolul scoțian și celtic al regenerării și vieții veșnice. Bolta se încheie într-o compoziție ce evocă lumina perpetuă – o casetă pătrată din sticlă pâte-de-verre, în care se află crucea celtică aurită. Ferestrele filtrează cromatic lumina prin vitralii Tiffany și decorația ușilor evocă floarea regală sculptată în fildeș.
Camera găzduiește cele mai importante piese de mobilier Art Nouveau cu entrelac, care nu sunt reprezentative pentru stilul inițial al castelului Pelișor de la 1903, ci pentru stilul dezvoltat între 1905-1910. Garnitura formată din fotolii, masa de cafea, jilțuri, comode și vitrină preiau motive din decorul neo-bizantin, celtic și din bestiarul sculpturii vechi norvegiene. Mobilierul este realizat după schițele reginei Maria, de către arhitectul Karel Liman și executat la Viena de firma Bernhard Ludwig.
În memoriile sale din 1930, regina descria reședințele sale : „Au fost căminele de căpetenie, le-am iubit și am cioplit la ele an de an, cât am putut, potrivindu-le gustului meu”.
_
Bibliografie:
Karel Liman, Ruxandra Beldiman, Mircea Alexandru Hortopan, Karel Liman. Arhitectul Casei Regale a României, Sinaia, 2019
Autor text: Lucia Leca
Credit foto: INP. Lucia Leca, Arhiva Muzeului Național Peleș